Forms of Collaboration in Artistic Works and Scientific Knowledge 1700 – 1914

In its production, as in its circulation, print relies on a web of institutional and personal interactions. Writing in Company aims to demonstrate the essentially collaborative nature of print and call into question the commonly perceived equation, “one work = one author.” Shaped by the contexts of sociability in which it takes place, collaboration factors into a wide array of practices, from simple parlour games to institutional protocol. As the expression of a community of thought, collaboration is inherent to scientific undertakings that surpass the competence of an individual, or of artistic visions that transcend disciplinary boundaries.

Whether concealed in anonymity or institutional patronage, or, on the contrary, revealing the signatures of all participants, collaboration invites us into a fascinating exploration of its innerworkings. Collective creativity occurs in delicate balance between unity and diversity, partnership and competition, equality and power. A more or less explicit reflection of interpersonal cooperation, collaborative work often contains, within the laboratory of its production, references to other works and themes. In this way, the complexity of collaborative projects is often increased through intertextual and intermedial dialogue, fostering the production of new works.

“Writing in Company” features examples of collaboration among writers associated with the rise of popular literature (novel and theatre), among writers and illustrators or composers, among creators and interpreters, as well as among members of a salon, an artistic movement, a religious order, an academic institution or a scientific expedition.

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Pen and Pencil ~~~~~~~ La plume et le pinceau

This theme discusses the emblematic trio of collaboration: the writer’s pen, the artist’s pencil, and the engraver’s penknife and burin.

Au début de la décennie 1830, le livre illustré français constitue l’espace de rencontre et d’interaction entre plusieurs corps professionnels : éditeurs, écrivains, artistes. La collaboration devient une nécessité pour une littérature qui se veut un tableau fidèle d’une réalité mouvante et multiple, en particulier des transformations sociales affectant le milieu urbain. Le libraire-éditeur joue le rôle central de médiateur et d’organisateur, en facilitant la rencontre entre écrivains et illustrateurs et en veillant à la réalisation matérielle de l’ouvrage et à sa diffusion. Ces projets intermédiatiques constituent un débouché intéressant pour les graveurs, situés plus ou au moins à la périphérie de l’art académique. Les équipes de collaborateurs se maintiennent d’une entreprise à l’autre, ce qui n’empêche pas que des conflits surgissent à l’intérieur des relations triangulaires entre éditeurs, écrivains et illustrateurs. La collaboration entre l’art pictural et la littérature trouve également une place importante dans le programme des sécessionnistes viennois, ainsi que le démontre la revue Ver Sacrum. À leur tour, les scrapbooks manuscrits et les publications produits par les membres du Pen and Pencil Club montréalais participent de la même volonté de faire valoir la diversité des moyens d’expression artistique, réunis autour d’un thème commun.